Mönster och färg på ”Pinnen”

pinne_09 pinne_08 pinne_07Så var det då äntligen dags att prova på en ny teknik. I vårnumret av The Polymer Arts fanns en artikel av Margit Böhmer ”Powerful Pastel Color” där hon visar hur hon använder torrpastell för att ge extra färg till de smycken som hon skapar.

Torrpastell! Min hjärna blev genast glad, för torrpastell var, innan jag började med polymerlera, mitt favoritsätt att uttrycka mig konstnärligt. Att få möjlighet att kombinera mina främsta favoritmaterial var naturligtvis väldigt, väldigt lockande. Så jag läste artikeln noga och startade.

Till fördelarna hörde naturligtvis att jag inte behövde ge mig ut och köpa kvalitetspastellkritor, för jag hade redan sådana hemma.

Jag började med att ritsa och pressa mönster i leran. Till detta använde jag mitt favoritverktyg från FIMO. Jag har ingen aning om vad det heter, men det är som en penna, och i ena änden har jag en pytteliten kula och i andra änden en lite större kula. Bägge ändarna är av metall, och de är hel underbara för att forma leran med precision. Den pyttelilla kulan använder jag till att ritsa tunna streck i leran.

Dessutom använde jag bakdelen av en kulspetspenna för att pressa in små, runda ringar i pinnhästen.

När jag var klar med mönstret krossade jag pastell i palettkoppar, sådana som jag annars använder när jag målar akvarell. Med hjälp av fingertopparna tog jag upp den krossade pastellen och mosade in den i leran så att den kom ner i de spår och mönster som jag ritsat i hästkroppen. På slutet använde jag svart pastellkrita för att få strecken och mönstren att framträda tydligare.

Sedan härdade jag leran som vanligt och nu fastnade pastellpulvret i leran. Det blev liksom inbakat.

Den färdiga hästen kommer i ett senare blogginlägg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *