Foto från en park i Montevideo, Uruguay, med en muralmålning i bakgrunden

Givande vintervila från skapandet

posted in: konst 0

Som konstnär är du i stort sett besatt av skapande. Mer eller mindre alla möten med omvärlden blir källor till inspiration. Du ser färger och nyanser, du utforskar kombinationer av olika former, du lyssnar till människors olika ställningstaganden och åsikter, du läser nyheter, du tolkar vad som sker omkring dig. Du låter dig helt enkelt påverkas av allt möjligt i din omvärld, och hela tiden funderar du på hur du ska kunna ”översätta” det här till konst, i mitt fall målningar och skulpturer.

Det är roligt. Det är spännande. Men det är också utmattande.

Därför behöver i alla fall jag en liten vilopaus från skapandet då och då. Ofta blir det i form av en resa där jag låter mig inspireras av de kulturer och människor som jag möter, och samtidigt ger mig själv friheten att inte behöva omsätta det här till skapande hela tiden. Jag låter helt enkelt alla dessa möten berika mitt inre, min själ, tryggt övertygad om att mitt djupmedvetna i lugn och ro lagrar allt det fantastiska jag upplever på ett sådant sätt att det kommer att finnas där, redo att poppa upp just när jag behöver det. Som extra stöd för att kunna återkalla de känslor som jag upplevde på olika ställen brukar jag också ta foton och göra skisser eller anteckningar.

Vad upplevde jag under min senaste resa som omfattade Europa, Afrika och Sydamerika?

Naturligtvis massor med platser, kulturer och möten med människor. Här kommer ett litet axplock:

  • Lissabons designmuseum MUDE  – där utställningarna bland annat ställde den intressanta frågan: What are things for? Varför har vi saker?
  • Som en av Europas äldsta städer innehåller Lissabon mängder med historiska minnesmärken, men jag blev samtidigt mycket inspirerad av de nya stadsdelar som växer fram.
  • Eftersom jag (trots att jag är höjdrädd) älskar vulkaner och höga berg tog jag mig naturligtvis upp på Mount Teide på Teneriffa. Den är världens tredje högsta vulkan och Spaniens högsta berg.
  • I Funchal på Madeira hittade jag ett tryckpressmuseum.
  • Även på Kap Verde, på ön São Vicente, hittade jag ett berg – Monte Verde – med en hisnande stenbelagd serpentinväg upp till toppen som var 750 möh. Fantastiska utsikter, inte minst på de ställen där svart lava och nästan vit sand skapade spännande ”mönster” i naturen.
  • Ricardo Brennan-museet i Recife  innehöll en stor mängd och bredd av mycket spännande byggnader, föremål och konst. Precis när du trodde att du ”visste” vad som skulle ske i nästa rum – så dök det upp något oväntat!
  • I Rio de Janeiro besökte jag en riktigt cool katedral som byggdes på 60-70-talen och som är starkt inspirerad av Mayafolkets pyramider.
  • Montevideo var en mycket positiv upplevelse. Jag visst i stort sett ingenting om Uruguay tidigare, men om det inte vore så långt dit skulle jag gärna åka tillbaka igen. Mycket fin arkitektur, både ny och gammal samt härliga muralmålningar. Och så naturligtvis den 22,2 km långa strandpromenaden som heter La Rambla.
  • Buenos Aires är också en underbar stad. Från den minns jag mest de underbara och välordnade parkerna med mycket konst och skulpturer samt de fantastiska muralmålningarna i stadsdelen Palermo Soho.

Kameran hjälper mig att spara mina minnen

En del av minnena bevarade jag genom att göra skisser eller genom att skriva kommentarer. Samtidigt tog jag naturligtvis mängder med foton. Under resan blev det tusentals bilder. Förutom det jag beskrivit ovan besökte jag många gallerier, konstutställningar och museer. Men det är inte bara på sådana ställen som dina ögon upptäcker spännande saker. Den mäktiga naturen, de fantastiska gatumiljöerna, de färgsprakande muralmålningarna, de livliga människorna. Många av bilderna är sådana som även andra kan tycka vara intressanta, samtidigt är det nog så att jag kanske ser helt andra saker i bilden än vad en annan betraktare ser.

Och det är ju faktiskt precis detsamma som med konst. Vad jag haft i åtanke när jag skapar ett konstnärligt verk kanske inte alls är samma sak som du ser när du tittar på det. Jag kanske arbetat mycket hårt med färgerna för att hitta exakta nyanser och kontraster. Du som betraktare kanske främst ser formen, eller glimten i hästens öga. Eller så finns det något i mitt verk som får dig att tänka på en för dig speciell händelse.

Det underbara är att varken du eller jag har fel. Det finns så många olika sätt att se på konst. Och alla är rätt!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *