Hästhuvud - detalj ur större tavla "Whirlwind"

Whirlwind som tavla

posted in: konst 0


Tavla med stegrande häst i klara färger - Whirlwind
Det har varit väldigt roligt att måla en tavla – särskilt som det var så många år sedan som jag satte en pensel fylld med färg mot den duk. Det kändes nästan högtidligt på något sätt, samtidigt som det var oerhört spännande att se hur det skulle gå. Jag är ju inte van att kunna sätta dit en färgklutt exakt där jag vill – och det till och med ganska set i själva målningen. Det kan man inte alltid göra med leran. Där måste jag redan från första början ha planerat allt i detalj.

Möjligheter och svårigheter

Det är nämligen det som är den stora möjligheten – och svårigheten – med polymerlera. Eftersom färgen finns i leran så är den stora tekniska utmaningen att ”måla” samtidigt som du skulpterar. Det finns mängder – vi pratar hundratals – med olika tekniker för att kunna skapa de mönster och effekter som man är ute efter – och så finns det naturligtvis stora möjligheter att hitta på egna. Eller egna kombinationer och tolkningar av sådana tekniker som redan finns. Samtidigt så blandar man i själva leran till sina egna nyanser och skiftningar på ungefär samma sätt som man blandar till egna nyanser i akvarell- eller oljefärg. Fast med lite andra möjigheter och begränsningar.

En helt ny utmaning

Den här hästen var inte bara rolig att måla för att det var så länge sedan som jag målade. Den var också rolig att måla eftersom den innebar en för mig helt ny utmaning: Att måla en häst med utgångspunkt från en av mina egna skulpturer.

Jag valde just Whirlwind för att den hade mönster och färger som symboliserade rörelser och energi. Så jag ville måla en häst som också hade mycket rörelse och energi – och samtidigt följa de färgkombinationer som jag hade valt till lerhästen.

Att skapa en bakgrund

Det var också mycket spännande att skapa en bakgrund till själva hästen. När du skulpterar en häst fokuserar du ju helt och hållet på själva hästen, på det uttryck som du vill förmedla med färg och form. Du har ingen aning om – och har ingen möjlighet att påverka – den omgivning som den sedan kommer att vistas i. Vilket är befriande – eftersom du inte vet behöver du inte bry dig.

Här fick jag både möjligheten och utmaningen att skapa en bakgrund som måste samspela med hästen. Den ska ligga i en färgskala så att den dessutom framhäver det centrala motivet – själva hästen. Och här vill jag också få bakgrunden att ytterligare understryka energin och det som virvlar och sprakar.

Det här var roligt – det blir fler tavlor!

Eftersom det var så roligt – och eftersom jag tycker att det är väldigt spännande att utvecklas och prova på nya uttrycksformer så tänker jag fortsätta att måla tavlor baserade på mina hästar.

Har du något förslag på vilken av mina hästar som jag ska ta mig an nästa gång?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *