Hästhuvud i betong som ligger på en gräsmatta

Ett hästhuvud i betong

posted in: Kreativitet | 0

Du som följer Mosebacke Horse Sculptures på Instagram eller Facebook har redan sett det – men här kommer berättelsen om hästhuvudet i betong.

När jag skapar mina hästar ”drömmer” jag om dem en lång tid i förväg. Det innebär att jag då och då tänker på hur de ska se ut, vilka färger som passar ihop och hur de ska förhålla sig till varandra, jag provar olika tekniker och mycket mer. Kort sagt, innan jag börjar själva skapandet med mina händer har jag redan skapat skulpturen eller föremålet många hundra gånger om i mina tankar och ofta under mycket lång tid. Det här hästhuvudet har jag nog ”drömt” om i något år, men det är först under den senaste månaderna som ”drömmarna” blivit mer specifika och nyligen blev det äntligen skapande av!

Mycket preliminärt hästhuvud i aluminiumfolieJag började med en skiss på ett papper där jag ritat ut den ungefärliga konturen av ett hästhuvud. Detta för att få rätt proportioner på det hela. Jag lade skissen under en glasplatta och sedan skynklade jag ihop aluminiumfolie till en ungefärlig form. Anledningen till just aluminiumfolie och glas är att dessa tål ugnsvärme. Jag tänker nämligen göra slutfinishen i polymerlera, för att kunna få till riktigt fina små detaljer. Varför jag inte använder polymerlera rakt igenom? Två orsaker: Dels kostar leran en hel del och då är det mer ekonomiskt att bara använda den till ytskiktet och dels kan inte leran vara med än några centimeter tjock när den härdas, är den tjockare finns stora risker för att det uppstår sprickor.

För att leran skulle ha något ganska jämnt att fästa på byggde jag sedan vidare med papier-mache, det vill säga tidningspapper och tapetklister.

När papier-machen hade torkat så var det dags för att täcka med lera. Jag använde först flytande lera som jag penslade på papperet och därefter var det dags att konditionera lera, köra ut den i tunna sjok från pastmaskinen och börja täcka pappersformen. På vissa ställen hade det blivit lite för mycket papper, men det var lätt att åtgärda. Det var bara att skära bort med en kniv och sedan fortsätta med lera. Att det blev röd lera beror helt enkelt på att jag hade rätt mycket sådan lera hemma.

Sedan var det dags för det roliga, men mycket tidödande pillandet med att forma alla de små detaljerna i hästens ansikte. Ögonen är mycket viktiga, för det är det första man tittar på vare sig det är en målning, en skulptur eller en levande varelse.

När allt var klart och hästens huvud blivit precis som jag ville ha det var det dags att börja med formen. Först talkade jag över huvudet och sedan började jag pensla på flytande latex i många lager. Mellan varje lager måste latexen torka, så även det här momentet tog några dagar. Dessutom byggde jag upp en gipsform ovanpå latexen att ha som stöd inför själva gjutmomentet.

Till gjutningen blandade jag finbetong enligt konstens alla regler och fyllde noggrant formen. Jag ”klappade” betongen noga för att så många luftbubblor som möjligt skulle försvinna så att ytan blir jämn och fin. Jag lade också i ståltrådar som armering och som upphängningskrokar. Hästhuvudet måste ju gå att sätta upp på väggen om man vill. Därefter ytterligare några dagars väntan innan betongen härdat så mycket att den kunde tas ur formen.

Spännande var det, men resultatet blev fint – eller hur?

Om du klickar här hittar du hästhuvudet i webshopen.

Etthus i polymerlera med fönster som det står hästar i

Så här följer du Mosebacke Horse Sculptures

posted in: konst | 0

Min hästar kan du hitta i många olika kanaler, och jag gör lite skillnad på vad jag lägger ut var. Här får du lite tips om var du kan följa mig, beroende på vad du är mest intresserad av.

Hemsidan/bloggen

Här brukar jag varje söndag lägga upp en lite längre text som behandlar något särskilt ämne. Just idag är det som du märker hur jag använder de olika digitala kanaler som du hittar Mosebackes hästar i, men ofta är det en presentation av någon nyligen skapad skulptur inklusive tankarna kring denna. Det kan också handla om inspirationskällor i form av andra konstnärer, publikationer och utställningar jag deltar i. Ibland berättar jag mer om någon speciell teknik inom polymerlera och det händer att du till och med kan hitta inbjudningar till workshops/kurser i polymerlera.

Instagram

Skärmdump på InstagramPå instagram heter jag mosebackeord och här brukar jag lägga upp ögonblicksbilder kring vad som händer i min konstiga värld. Ibland kan det vara någon detalj av en skulptur som jag skapat tidigare, men ofta får du vara med i ateljén just när det händer. Därmed blir det vissa dagar många bilder eftersom jag är i full gång med något projekt som innebär många olika spännande moment, andra dagar är det mycket stillsammare.

Det är också här på Instagram som jag får och svarar på flest frågor. Ofta handlar det om att man blivit lite nyfiken på någon teknik som jag visar upp och vill ha lite närmare förklaring.

Då får man det.

Facebook

Skärmdump på FacebookMosebacke Horse Sculptures sida på Facebook publicerar jag både mina hemsidesartiklar och mina instagraminlägg, så om du inte vill missa något kan du följa mig där.

Dock fungerar Facebook som så, att det inte är säkert att du får se alla inlägg från alla sidor som du gillar. Om du vill öka chansen att se mina inlägg i ditt Facebookflöde bör du därför gå in och gilla inläggen lite då och då. Då uppfattar Facebook det som att du är intresserad, och mina inlägg kommer upp oftare i ditt flöde.

Pinterest

Skärmdump på PinterestHär lägger jag upp både bilder på mina egna skapelser och bilder på andras hästskulpturer som jag tycker är spännande. På Pinterest heter jag tornstrom och anslagstavlan för mina hästskulpturer heter naturligtvis Mosebacke Horse Sculptures.

Här är jag lite dålig på att lägga upp bilder. Jag ska ta mig i kragen – jag lovar! 🙂

Twitter

Skärmdump på TwitterTwitter använder jag ganska sparsamt, men då och då lyfter jag även något av blogg- eller instagraminläggen där. Och ja – du har säkert redan gissat vad jag har för namn på Twitter: mosebackeord.

Om du du följer mig på Twitter och tycker att jag lägger ut för lite material dår – hör av dig så ska jag bättra mig!

Webshop

Skärmdump på webshopFör dig som är intresserad av att köpa mina hästskulpturer eller T-shirtar har jag  en webshop. Den når du genom att klicka på ”Shop” längst upp på sidan eller genom att klicka här. Betalning sker via Klarna och frakten är gratis.

Observera att några av mina verk  inte tål postens hantering och därmed endast kan hämtas på plats. Det är oftast sådana som har tunna, utstickande detaljer eller sådana som är av betong. Det är mycket trevligt tycker jag, får då får vi träffas!

Små berlocker i polymerlera i form av Pegasus

Låt dina drömmar få vingar

posted in: välgörenhet | 0

En del saker gör man för andra. När jag fick förfrågan om jag ville skapa en ”Bead of the Month” för Beads of Courage kunde jag helt enkelt inte säga nej. Beads of Courage är ett amerikanskt initiativ som stöttar barn med allvarliga sjukdomar, deras familjer och deras vårdgivare.

Som månadens artist skapar man 100 berlocker som sedan säljs via organisationens hemsida. http://www.beadsofcourage.org/botm2019.html

Så här står det på sidan:

About the Artist: EvaMarie Törnström is an internationally award-winning artist specializing in creating fantasy horses in polymer clay, as well as an appreciated author and lecturer in communication and creativity. Her passion is horses and she follows an ancient tradition of horse artists. She says, ”Through my artistic creation, I want to give the feeling of being close to a horse and its healing ability, and show how wonderful and inspiring horses are.”

About the Bead: ”A Pegasus is a very shy mythological creature that was the messenger of the gods. It prefers to live alone, but if you are the one who is fortunate to find and manage to tame a Pegasus, you get a very faithful companion.” – EvaMarie Törnström

Så här skapade jag berlocken

Det var väldigt roligt att skapa dessa små hästar. Jag började med att skapa en litet original i form av en liten Pegasus. Sedan gjorde jag en silikonform med originalet som förlaga. Därefter började själva tillverkningen av de 100 små berlockerna, där varje är ca 4 cm i diameter.

Först konditionerade jag vit lera så den blev riktigt, riktigt mjuk innan jag noga passade in den i den lilla pegasusformen. Därefter fyllde jag på med en  platta i form av en cirkulär cane i olika färger, jämnade till, patinerade och gjorde ett hål för bandet.

Vill du också ha en Bead of Courage?

Nu får vi hoppas att de säljer riktigt bra, så att de kan bli till nytta för barn som verkligen behöver det.

Klicka här om du är intresserad av att köpa en! Gillar du inte mina Pegasus-berlocker finns det många andra månadsberlocker från andra polymerlerekonstnärer att välja på.

Hästskulptur med nycklar och hänglås som står på ett bord i solskenet

Det här är Mambo No 5

posted in: konst | 0

Du som har följt mig genom åren vet att Mambo är en speciell häst för mig. När jag skapar en häst med det där lilla extra i form av karaktär får den namnet Mambo. Nu har jag kommit fram till Mambo No 5 – och eftersom det är ett porträtt av den ”riktiga” Mambo så lade jag naturligtvis ner lite extra möda på den.

Mambo No 5 finns på Rappestad Ridklubb och min dotter Tove är fodervärd till honom. Han är en mycket, mycket snäll häst och samtidigt mycket duktig i både hoppning och dressyr. Men även om han är lätt att rida så är det inte superlätt att verkligen komma i kontakt med honom så att han ger det där  lilla extra. Om jag ska sammanfatta det så är han både komplex och mycket samarbetsvillig.

Det är därför som det finns en hel del spännande detaljer på just den här hästskulpturen. Tanken är att de ska symbolisera utmaningarna i att hitta rätt sätt att kommunicera med den här fantastiska hästen. Bland annat består hela manen och hela svansen av nycklar och lås. Och det gäller att hitta de rätta nycklarna för att det hela ska fungera…

Vit hästskulptur som föreställer Simon vid Rappestad Ridskola

Simon – en mycket snäll liten häst

posted in: konst | 0

Det är är Simon. Han är en av hästarna på Rappestad Ridskola och för många år sedan lärde han min yngsta dotter att rida. De är nämligen födda samma år – 1991. Nu är det mitt tvååriga barnbarn Elsa som både tryggt och glädjestrålande sitter på hans rygg.

När jag skapade Simon var det viktigt att skapa en häst med mycket kärlek. Men också med mycket bus – för det där med glimten i ögat finns också hos Simon även om han är en snäll, erfaren och duktig läromästare för de mindre ryttarna. Han är ju bara 123 cm i mankhöjd.

Hästskulpturen som jag skapade – och som är ca 20 cm hög – står precis som sin förebild stadigt på sina fyra ben och tittar förtröstansfullt framåt, nyfiken på framtiden och vad han ska hitta på tillsammans med sin nästa lilla ryttare. Runt honom virvlar man och svans i form av hjärtan. De symboliserar att det är just han som lärt så många små människor att finna glädjen i ridsporten.

T-shirt och hästskulpturer på en hylla

Varför det blev en T-shirt med ett färgglatt hästhuvud

posted in: tshirt | 0

Jag har fått MASSOR med uppskattning för de färgglada T-shirtarna med ett stiliserat hästhuvud. Stort, stort TACK för alla snälla kommentarer.

Jag har också fått en hel del frågor kring hur det kom sig att det blev en T-shirt. Svaret ser du på bilden ovan. Den visar ”utsikten” från min arbetsplats i ateljén. Där står en liten samling hästar på en hylla, och på väggen bredvid hänger den T-shirt som var ett av mina bidrag till internationella Polymer Clay Awards 2018. Hästhuvudet på den T-shirten består av tunna skicor (veneers) av polymerlera som jag klistrat fast på tyget. Den är alltså (nästan) inte omöjlig att använda eftesom leran är alltför stel.

Inspiration från väggen mittemot

En dag, när jag satt och arbetade i ateljén tittade jag upp och klurade över att det var lite synd att jag inte kunde använda T-shirten. Men så tänkte jag en liten bit till och insåg att jag kunde skapa ett T-shirtstryck utifrån detta konstverk.

Så det gjorde jag.

Så gott som omedelbart fick jag massor med positiv respons och den första provomgången tröjor jag tryckte upp försvann i ett nafs. Om du också vill ha en T-shirt så hittar du den i min webbshop. Att priset är lite högre än för en vanlig T-shirt i klädaffären beror dels på att jag låter trycka upp på premiumkvalitet och dels på att trycken görs i en mycket liten upplaga.

 

Hoppande häst - skulptur av polymerlera - meetingpriset till Linköping Horse Show

Meetingpriset till Linköping Horse Show 2019

posted in: konst | 0

Här är Meetingpriset till 2019 års upplaga av Linköping Horse Show.

På samma sätt som förra året är det en skulptur av en hoppande häst. Den är ganska stor – höjden är 48 cm, och som alla mina hästskulpturer är den gjord av polymerlera.

Inspirationen

Förebilden till den här hästen är själva loggan till Linköping Horse Show som visar en hoppande häst. Jag följer också tävlingens färger som är grönt och stålgrått.

Utgångspunkt

Stommen till hästkulpturen är djord av kraftig ståltåd och tvåkomponentslea-En hoppade häst som sagt. Jag börjar som alltid med att bygga ett skelett – en stomme för den kommande hästen. Det är inte alls säkert att den här stommen är anatomiskt riktig. Dels är ju det här ett konstverk och då illåter jag mig själv att leka lite med proportionerna och dels handlar det om att stötta en stillastående skulptur på bästa sätt. Ett verkligt skelett handlar ju om att hjälpa den levande varelsen att kunna röra sig på bästa sätt.

Stommen till den här hoppande hästen är gjord av kraftig ståltråd som jag sedan stabiliserat upp ytterligare med en tvåkomonentslera Apoxie Sculpt. Jag använder den för att den både fäster bra mot metallen och för att den verkligen blir stenhård till skillnad mot polymerleran som inte fäster mot metall och sin är aningen flexibel.

Börjar bygga kroppen

Här klär jag på skelettet på med lerrester som blivit över från tidigare projekt. Jag slänger nämligen aldrig överbliven och frgblandad polymerlera utan använder den som stomme, för då är ju inte färgen så viktig. Snart kan jag börja fila på detaljer och jämna ut proportioner med mera.

Jagenomskinliga ”stolpen” är en kavel för polymerlera (av plexiglas) som jag använder som stöd för hästkroppen medan jag arbetar för att inte fresta på hästens ”skelett” alltför mycket.

Hästskor i äkta silver

En del av mina hästskulpturer får hästskor i äkta silver. Och ja, jag gör naturligtvis dem själv.

Ansiktet är viktigt

Huvudet på en hästskulptur i polymerleraNågot som jag alltid lägger mycket tid och omsorg på är hästens ansiktsuttryck. Det här är ett meetingpris, och det vinner inte vem som helst. Den som vinner det här är modig, målmedveten, orädd och beslutsam.

Tycker du att jag har lyckats?

Linköping Horse Show

Hoppande hästskulptur, sedd bakifrånStora Linköping Horse Show har 2019 fått en ****-ig status med klasser från 90 – 150 cm under hela åtta tävlingsdagar, 26/7-28/7 och 31/8 – 4/8. Även i år kommer den italienska banbyggaren Elio Travagliati, Lev 4 ITA att bygga under den andra veckan. Självklart kommer också den stora och mysiga verandan med god mat och dryck, härlig stämning och musik hålla öppet både dag och kväll.

Välkommen till en riktig hästvecka i Linköping! Fritt inträde så att så många som möjligt ska kunna delta som åskådare!
Klicka här för att läsa mer om tävlingarna.

Svart T-shirt med stiliserat färgsprakande hästhuvud

En häst på en T-shirt

posted in: tshirt | 0

En gång om året avgörs den internationella Polymer Clay Awards. En av klasserna är Mixed Media, och där får man som namnet säger delta med ett verk som inte enbart består av polymerlera, utan där man använt andra material också.

T-shirt

Jag valde att skapa ett stiliserat hästhuvud i sprakande färger på en T-shirt. Och ja – du känner säkert igen hästhuvudet, för just den här designen som jag skapade för Polymer Clay Awards återanvände jag till mitt bidrag till förmån för Gifted Children Program som du kunde läsa om i förra blogginlägget.

För att skapa det här mycket stiliserade hästhuvudet använde jag mig av tunna så kallade veneers. Det är när man drar ut riktigt tunna skivor av polymerlera ur pastamaskinen. På många av dessa veneers använde jag mig också av tekniken ”skinner blend” för att kunna göra toningar i leran.

Dessa tunna skivor av lera skar jag sedan ut i block som jag limmade fast på T-shirten. Även man och pannlugg skars ut ur dessa tunna ark av polymerlera och limmades fast.

Polymer Clay Awards 2018

Hur det gick i Polymer Clay Awards 2018? Jag vann inte, som jag gjorde 2015 med Moonlight Dress, men jag är mycket stolt över att mina bidrag finns med bland alla andra fantastiska verk från polymer clay-konstnärer världen över. Klicka här för att se både mina och andras konstverk.

Vill du ha den här hästen som T-shirt?

Det var så många som tyckte om det här konstverket att jag nu låter trycka upp motivet på svarta T-shirtar. Klicka här för att läsa mer och för att göra din beställning: https://www.mosebackeord.se/product/t-shirt-hasthuvud/

Färgsprakande tavla med hästhuvud

En häst för Gifted Childrens Program – GCP

posted in: konst | 0

Det är många som tror att begåvade barn har det lätt för sig, men ofta är det faktiskt tvärtom. Det är inte ovanligt att de betraktas som ”besvärliga” med sina ofta märkliga frågor, förmågor och udda beteende. Därmed får de sämre möjligheter att utvecklas och det finns risk att de hamnar utanför både socialt och kunskapsmässigt.

Vad är GCP?

Därför finns i många länder Gifted Children Program – GCP. I Sverige är det Mensa Sverige som driver verksamheten vars mål är att alla föräldrar och pedagoger utvecklar en självklar förståelse för särbegåvade personers förutsättningar och behov och att alla vuxna på ett inspirerande sätt kan bemöta även särbegåvade barn och unga så att de kan utvecklas maximalt. Förhoppningsvis leder verksamheten till att fler särbegåvade barn ska bli sedda och respekterade och därmed på ett bättre sätt komma till sin rätt såväl i, utanför som efter skolan. Till glädje för både sig själva, sina klasskamrater, föräldrar och lärare men också för samhället som helhet.

Här kan du läsa mer om GCP: https://www.mensa.se/gcp/gifted-children-program-gcp-r3/

Välgörenhetsauktion

Under Kristi Himmelsfärdshelgen pågår en välgörenhetsauktion med konst till förmån för GCP-verksamheten. Jag har donerat en färgsprakande tavla där man upptäcker ett hästhuvud om man tittar en liten stund. Hoppas att många bjuder på den så att den ideella GCP-verksamheten får mer resurser!

Så här skapade jag tavlan

Det hela började som vanligt med en idé – och idén kom från en T-shirt med ett hästhuvud som jag deltog med i den globala och jurybedömda Polymer Clay Awards. Jag kommer att visa upp den T-shirten i ett senare blogginlägg.

Ateljebord med polymerlera i många olika färger.

En palett av veneers

Jag började med att skapa en ”palett” med olika veneers – tunna, tunna skivor av polymerlera. Jag gjorde dels några så kallade skinner blends i klara färger (skinner blend är när man låter lerans färger tona in i varandra) och dels några veneers som är baserade på skräplera. Skräplera är den lera som blir över när man skapat andra saker. Jag slänger aldrig lera som blir över utan rullar ihop den i klumpar som jag sedan kan använda inuti andra projekt och hästskulpturer, men ibland upptäcker jag att dessa skräplereklumpar består av riktigt vackra färger och  mönster.  Varför inte använda dem – kanske köra dem genom pastamaskinen och göra vackra veneers av dem?

Ateljébord med påbörjad tavla i klara färger.

Bakgrund av canvas

Sedan var det dags att börja måla. Jag använde akrylfärger på en canvas-duk. Jag ville göra en riktigt, riktigt sprakande tavla, så jag har använt klara färger som liksom slår mot varandra så man ska bli verkligt glad i ögonen när man tittar på den. Det är ett landskap med himmel, skog och stora fält med blommor på – för visst är det ute i naturen som hästarna trivs bäst?

Stiliserat hästhuvud ritat med blyerts.

Mall för hästhuvudet

Därefter ritade jag upp hästhuvudet på ett papper. Varje fält blir mallen till en bit veneer. När jag börjar planera ett konstverk så har jag ju en idé om hur jag vill att slutresultatet ska se ut. Därefter börjar jag fundera närmare kring färger och former – och inte minst kring vilka tekniker jag ska använda och vad som ska göras i vilken ordning. Det är det som gör det så stimulerande att arbeta med polymerlera eftersom i stort sett varje nytt projekt innehåller någon form av tekniskt nytänkande.

Papper med utskurna former och veneerbitar i klara färger.

Formerna skärs ut

Sedan var det dags att börja skära ut former ut veneer-bitarna med hjälp av den mall jag skapat. För att göra det enklare skar jag först ut delarna ut papperet, det gjorde det enklare att rita upp formen på veneern innan jag började skära med en lite vass kniv.

Formerna limmas på plats

Slutligen var det dags att under stor spänning börja limma fast de veneerbitar jag skurit till på själva tavlan. Det är först nu som jag ser slutresultatet och får reda på om det blev som jag tänkt mig.

Om jag blev nöjd? Ja, det blev jag. Jag ville att tavla i första hand skulle upplevas som någon form av färgexplosion som skapar glädje, och att det är först när man har tittat en liten stund som hästen ska börja framträda. När man väl har sett den är den svår att bortse ifrån.

Vad tycker du?

En röd häst som är en jordglob piskas framåt av en cowboy

Global Warming

posted in: konst | 0

I mitt vanliga jobb arbetar jag mycket med klimatfrågor. Alltså kändes det naturligt för mig att göra en kommentar i form av en hästskulptur.

Hoppas du gillar den.

Idén kom från klimatforskningen

Grundidén kom från en helt vanlig arbetsdiskussion på jobbet. En klimatforskare och jag diskuterade kring hur vi skulle kunna göra klimatmodellerna lättare att förstå. Vi blev avbrutna av att forskaren fick ett telefonsamtal och mina tankar gled iväg och började cirkla kring en ”klimathäst” där kroppen var en jordglob och som piskades framåt av en mycket ihärdig ryttare.

Och ja, forskaren tittade rätt underligt på mig när jag berättade att mina tankegångar under pausen hade handlat om klimathästar…

Jag blev djupt berörd

Det som berörde mig mest var själva skapandet av kroppen – alltså vår planet jorden. Under de dagar som jag långsamt byggde upp kontintenter, oceaner och frusna landområden (kryosfärer heter de på forskarspråk) så fylldes jag av så mycket varma känslor, så mycket ömhet får vår lilla jord som snurrar omkring så ensam i universum. Tidigare hade jag rent faktamässigt insett att vi människor har ett stort ansvar för hur vi förvaltar denna lilla runda klump som vi bor på. Nu började jag förstå känslomässigt på ett djupare plan – och det var en omtumlande upplevelse. 

Fler borde bygga sitt eget jordklot

Om fler provar på att bygga sitt eget lilla jordklot kanske fler får djupare förståelse för allt levandes villkor. 

Och fler kanske vågar göra som den lilla flickan som modigt ställer sig framför den skenande hästen, räcker upp handen och säger ”Stopp!”.

Klicka på bilden för att starta videon.



1 2 3 4 65