Collage av hästbilder skapade med material från naturen

Att fylla på med kunskap och inspiration

posted in: Inspiration 0

Det är väldigt stimulerande och roligt att skapa. Det är därför som jag hela tiden utmanar mig själv och min kreativitet på olika sätt, och som du vet så blir det oftast fantasifulla hästar i polymerlera.

Påfyllning och utveckling

Men för att kunna leverera måste man också fylla på. Jag fyller på med inspiration dagligen, helt enkelt genom att vara uppmärksam på vad som finns runt omkring mig. Det kan vara färger, strukturer, olika sätt som mönster möter varandra, olika material och så vidare. Det är sällan som jag får inspiration till mina hästar från just hästar (även om jag har många hästar runt mig i mitt liv), utan det är främst från helt andra områden. Det blir som nägon sorts korsbefruktning, och jag tänker ofta: ”Tänk om man skulle använda det här intrycket för att skapa en häst istället? Hur skulle jag göra då?”

Men man måste fylla på källan, annars sinar den.

Så den här hösten 2020 skapar jag nästan inga hästskulpturer alls. Jag ägnar mig helt och hållet åt att utveckla mig på olika sätt.

Kurserna kompletterar varandra

Jag har gått specialiseringen Modern and Contemporary Art and Design Specialization vid MoMA som är Museum of Modern Art i New York. Den består av fyra delkurser: Modern Art & Ideas, Seeing Through Photographs, What Is Contamporary Art? och Fashion As Design. Bra allmänbildning som gav upphov till många idéer tack vare kul kurskompisar och spännande uppgifter.

Jag har gått specialiseringen Photography Basics and Beyond: From Smartphone to DSLR vid Michigan State University. Den består av  fem delkurser: Cameras, Exposure & Photography, Camera Control, Principles of Photo Composition and Digital Image Post-Production, Photography Techniques; Light, Content & Sharing och slutligen ett Photography Capstone Project, dvs ett avslutande projektarbete. Specialiseringen var mycket intressant, för det handlade mycket om det konstnärliga skapandet, hur man komponerar en bild och hur man jobbar med färger. Och inte minst hur man ger utvecklande kritik till sina kurskompisar.

Jag går just nu kursen Svensk konst och visuell kultur kring sekelskiftet 1900 vid Linköpings universitet. Den är extra intressant för mig eftersom jag kommer från en gammal konstnärsfamilj, vilket innebär att kursen handlar om det samhälle och de miljöer som min farfarsfar Isidor Törnström och min farfar Sixten Törnström var verksamma under och inspirerades av. Oerhört spännande – inte minst för att jag verkligen fått upp ögonen för hur fantastiskt mycket utveckling som skedde just då. På bara några tiotals år gick vi i Sverige från fattigt bondesamhälle till framstående industrination. Man fick möjlighet att ta fotografier – och posta dem till folk långt bort så att de kunde se hur det såg ut. Man fick dagstidningar, så nyheter kunde spridas snabbare. Tyg blev billigare så att man inte bara kunde ha fler kläder, utan även kläder med mer tyg i. Städerna började utvecklas eftersom fler människor flyttade dit. Nya typer av jobb skapades i och med industrialiseringen. Så småningom fick vi även rösträtt. Och hela tiden fanns konsten och konstnärerna där och skapade och kommenterade och dokumenterade och utvecklades.  

Jag går även specialiseringen Graphic Design vid CalArts som är California Institute of the Arts. Här ingår delkurserna Fundamentals of Graphic Design, Introduction to Typhography, Introduction to Imagemaking, Ideas from the History of Graphic Design samt ett avslutande projektarbete Brand New Brand. Mycket i den här kursen kändes väldigt ”basic” för mig, men samtidigt har jag fått en hel del nya insikter och bra idéer av de roliga inlämningsuppgifterna. Det collage av hästar som illustrerar det här blogginlägget kommer från en av uppgifterna, där det handlade om att välja ett tema och sedan illustrera det på så många olika sätt som möjligt. Jag valde att försöka hitta det mesta i naturen eftersom jag är van vid att rita med både penna och dator och ville prova på något nytt.

Kursen In the Studio: Postwar Abstract Painting ges av MoMA och är väldigt kul eftersom vi fördjupar oss i en utvald konstnär varje vecka i åtta veckor. Och det är inte bara teoretisk kunskap – varje vecka provar vi på att skapa ett verk med just den aktuella konstnärens teknik – ett underbart sätt att förstå och verkligen komma nära.

Julklappshästar

Så våren 2021 ser jag fram emot att börja skapa hästar för fullt igen. Ska bli väldigt spännande för mig  – och förhoppningsvis även för dig!

Tills dess får du mycket gärna titta in i webbshopen – kanske det är dags att börja fundera på julklappar redan nu? För som du vet så finns det bara ett endaste exemplar av varje hästskulptur.

Hästskulptur med vingar

Arizone är en häst med vingar

posted in: konst 0

HästskulpturMånga av de hästar jag skapar har ungefär samma bas – de har en stabil kropp och strävar uppåt. Jag utvecklade den här basformen för några år sedan, och jag blir själv förvånad hur hur mångsidig den är, hur många varianter och versioner av hästskulpturer som man kan bygga på och av den.

Som alltid är var och en av de hästar som jag skapar helt unika. Det finns inte två exakt likadana, även om en del kan ha någon form av tema gemensamt – då brukar jag kalla dem ”syskon”.

Syskon liknar varandra

Arizone som jag ska berätta lite mer om här – är syskon med Want. Vanligen delar syskon på canes (mönsterstavar) och/eller färger, men Want och Arizone är syskon därför att de är hästar med vingar som skapades ungefär samtidigt. De har olika färger och olika canes men de har ungefär samma form och proportion på vingarna, eftersom jag tänkte på ungefär samma sätt kring konceptet ”vingar” just då.

Arizone har speciella canes som går i tonerna rosa och gult. Det kan låta som en lite udda färgkombination, men eftersom både det rosa och det gula är mättade och mjukt brutna färger passar de fint tillsammans. I de canes som jag skapade finns det också mycket vitt samt distinkta svarta linjer som skiljer de olika färgerna från varandra och därmed gör de olika delarna i mönstret spännande att följa med blicken.

Vingarna är uppbyggda av fjäder-canes

Vingarna är naturligtvis en liten utmaning och berättelse i sig. Här jag jag skapat fjäderliknande canes, och innan jag monterade vingarna på Arizone, byggde jag upp dem separat, på ungefär samma sätt som hästvingar (!) brukar vara upplagda. Som duser gick det åt väldigt många fjäder-canes i olika storlekar och i många lager. 

De gyllene färgerna från vingarna återspeglas i Arizones uttrycksfulla ansikte, där hon förväntansfullt och med spetsade öron tittar upp mot framtiden.

Challenge – en skimrande häst

posted in: konst 0

Hästskulptur i polymerlera

Med polymerlera finns det så många olika och spännande tekniker att använda sig av. Till den här hästen, Challenge, använde jag mig av en teknik där man får en alldeles speciell glans genom att baka in bladkoppar i själva leran.

Men först skapade jag naturligtvis själva formen på hästen. Den här gången ville jag göra en långbent och smäcker häst, en häst som är lite medveten om sig själv. Och om att den är skimrande vacker.

Hästskulptur i polymerlera

Så här gör jag för att den ska skimra

För att uppnå den här skimrande effekten gjorde jag först en bas med flera olika färger i polymerlera, som jag sedan täckte med bladkoppar, Det är alltså metall som kommer i ett så tunt skikt att man nästan inte kan hantera det utan att de går sönder. Däremot fastnar det på ett bra sätt mot själva leran. Därefter krackelerade jag det hela innan jag slutligen lade på ytterligare ett lager av lera, den här gången transparent lera.

Transparent lera är vit innan den härdas

Det som gör det extra spännande är att den transparenta leran inte är genomskinlig medan man arbetar med den – då är den vit! Så jag skapar alltså en häst som är mer eller mindre vit, och först efter härdningen ser jag hur den egentligen blev.

Det ställer lite extra krav på mig. Jag måste nämligen komma ihåg vilka färger och mönster som gömmer sig under den vita leran.

Så här blev Challenge. Hoppas att du tycker om den!

Grupp med hästskulpturer

Välkommen till en unik konstutställning på Linköping Horse Show 2020

posted in: konst, Utställning 0

Den 6-9 augusti 2020 är du välkommen till en unik konstutställning för hästälskare. Platsen är Magasinet på Staby Gård där Linköping Horse Show genomförs som publikfri tävling. Östgöta Kök kommer också att vara på plats hela helgen för dig som vill äta eller fika.

Kom och hälsa på oss under Linköping Horse Show! Vi finns på övervåningen i Magasinet!

Publicerat av Mosebacke Horse Sculptures Onsdag 5 augusti 2020

 
 
Vi som deltar är tre konstnärer med hästen i fokus:
 
  • Mosebacke Horse Sculptures, alltså mina unika hästskulpturer som jag skapar i polymerlera.
  • Emma Art Med sin egna och speciella teknik och konst skapar Emma Malm fantastiska tavlor i helt egen stil med unikt uttryck.
  • Laila Berglund Form älskar att göra konstnärliga bilder av vår vackra vän hästen. Stor eller liten, dressyr eller hoppning, trav eller galopp, hästen är fantastisk!

Om du vill köpa en av mina skulpturer under Linköping Horse Show gör du så här:

Alternativ 1 – Swish via telefonen

1. Välj den häst du vill ha
2. Swisha beloppet som finns på prislappen till 0708-771111, ange hästens namn i meddelandet.
3. SMS:a din mailadress till 0708-771111, så skickar jag ett kvitto.
4. Ta med dig hästen hem och njut av ett unikt konstverk!

Alternativ 2 – Klarna via webben

1. Välj den häst du vill ha.
2. Gå till https://www.mosebackeord.se/shop/ och leta upp hästen där.
3. Lägg hästen i varukorgen, gå till kassan och välj bland Klarnas olika betalningsalternativ.
4. Ta med dig hästen hem och njut av ett unikt konstverk!

Hästskulptur zebra - med pyjamas

En häst i pyjamas

posted in: konst 0

En del uppdrag är lite roligare och lite mer spännande än andra.

Som det här.

Jag fick frågan om jag kunde göra en lite annorlunda häst, nämligen en zebra.

Inga problem

— Såklart jag kan, svarade jag. En zebra är ju en sorts häst. Inga problem.

Och jag hade faktiskt bara gjort en enda zebra förut, så det skulle bli lite kul att möta samma utmaning igen. Jag funderade kring hur jag hade gjort förra gången, hur jag hade jobbat med färger, mönster och så vidare. Att det skulle bli helt annorlunda den här gången, det stod klart. Inte bara för att jag alltid vill göra saker på nya sätt (det är så jag utmanar mi själv, och det är därför som det inte finns två Mosebacke Hästskulpturer som är likadana) utan också för att den här skulle vara bra mycket större än den förra. Den här skulle bli cirka 30 cm hög.

Så vi pratade vidare om själva processen. Jag berättade bland annat om att jag alltid skickar en skiss först, och om man inte gillar själva skulpturen när man väl har fått den så behöver man inte acceptera den. Jag får helt enkelt tillbaka skulpturen och kunden får tillbaka pengarna.

Jag funderade lite kring vilken attityd zebran skulle ha – om den skulle vara sprallig eller stilfull eller…  Jag försökte känna in vad kunden skulle gilla.

En pyjamashäst!

Då kom det. Det där som gjorde just den här skulpturen alldeles speciell. Det som gjorde att det klack till i mitt kreativa hjärta.

Hon sade nämligen:

— I vår familj kallar vi zebror för pyjamashästar.

— Men! Där har vi det! Vill du ha en vit häst som är klädd i en randig pyjamas?

Skiss - häst i pyamasSå jag gjorde snabbt en skiss och skickade över, medan min idé om en häst i pyjamas var alldeles ny och levande.

Jag fick OK. Och började skapa.

Först gjorde jag en (ungefär) alldeles vanlig vit häst, men med lite ”vildare” ansiktsuttryck, en svart och vit man som stod rätt upp och med en svans med svart tofs på. Sedan härdade jag den och därefter var det dags att klä på den.

Tunna, tunna skikt av lera

Som jag ofta skriver är polymerlera ett fantastiskt konstnärsmaterial av så många olika skäl. Ett är naturligtvis att leran kommer i färger, så att skulptera är som att måla tredimensionellt. Men en annan egenskap hos leran är att den går att mangla ut i mycket tunna skikt med hjälp av en pastamaskin. Så det var precis det som jag gjorde nu.

Hästskulptur zebra - med pyjamas

Svart, flytande lera

Först klippte jag till pyamasmönstret i stadigt tyg och provade ut det på hästen/zebran. Och sedan använde jag tygbitarna som mönster för att skära ut delarna i tunn, tunn lera som jag sedan draperade runt häst/zebrakroppen som en pyamas.

Idén till luckan där bak kom från en jobbarkompis som med stor självklarhet sade att om jag nu skulle skapa en häst med en pyjamas på, så måste byxorna naturligtvis ha en lucka där bak. Hur skulle det annars gå?

De svarta linjerna målade jag dit med flytande svart polymerlera, för ja – leran finns i flytande form också!

Hästskulptur zebra - med pyjamasSå här är den: Pyjamashästen!

Huvud på en hästskulptur

Darling – en häst med energi

posted in: konst 0

Huvud av hästskulpturIbland har jag planerat långt i förväg hur jag ska göra när jag skapar en ny hästskulptur. Och ibland gör jag precis tvärtom. Jag bara sätter mig vid ateljébordet och ser vad som händer, låter den lilla hästen skapa sig själv.

Det var just det som hände med Darling.

Glödande färger

Färgstark hästskulptur i polymerleraJag hade några canes (mönsterstavar) som jag hade skapat för ett annat projekt och tog upp dem och tittade på dem. Jag såg de glödande gul-röda färgerna och tänkte att de skulle göra sig mycket bra som man och svans. Frågan var hur resten av hästen skulle se ut. Skulle den vara vild och stegra sig medan den skapade på manen. Skulle den springa i galopp över savannen på väg mot solnedgången?

Vänskapen mellan häst och människa

Nej – den skulle i sig själv vara en motpol till de skarpa och livliga färgerna. Den skulle vara rund och go’ och därmed visa att energin fanns inuti den, som kärlek och innerlighet. För att visa på de starka vänskapband som kan uppstå mellan en häst och dess människa.

Så jag började skapa.

Hästskulptur i polymerlera i klara färgerVarsågod – här är Darling. Vill du se mer av henne finns fler bilder i webshopen som du hittar genom att klicka här.

Hästskulptur med baksel som ser ut som en orm

Rattlehorse

posted in: konst 0

Hästskulptur med bakkropp som en ormMin fantasti rör sig på lite outgrundliga vägar ibland, så en dag började fundera på hur en kombination mellan häst och skallerorm skulle se ut. Jag tycker nämligen om ormar också, tycker att de är spännande och intressanta varelser.

Dovblå färgskala

Hästskulptur med bakkropp som en ormAlltså började jag (som vanligt) med att fundera och planera. Jag ville ha hästen i en dovblå färgskala, med lite dragning åt grönt och med vita highlights. Så jag blandade till ett antal omgångar med polymerlera i just de färgerna.

Sedan började jag med att skapa ett skelett – en armatur – till ormhästen. Som du kanske kan gissa är det en grov ståltråd inuti, som jag sedan stärkt upp med tvåkomponentsleran Apoxie Sculpt, just för att den ska orka hålla sig uppe, även när tyngden av leran kommer på.

Ormskinn

Hästskulptur med bakkropp som en ormNär jag väl hade skapat själva formen, så att ormhästen såg ut som jag ville, var det dags att klä på själva ormskinnet. Jag skapade då en cane (mönsterstav) med ett vad man skulle kunna kalla grundmönster för en orm. Detta skar jag sedan i halvtunna skivor som jag sedan körde genom pastamaskinen på en ganska tunn inställning innan jag klädde ormhästen med dessa. Sedan använde jag ett böjt högtalargaller för att skapa själva känslan av den rutmönsterstruktur som du ser hos ormar.

Vill du se fler bilder bilder på Rattlehorse så hittar du den i webshopen. 

Stiliserad hästskulptur i blå nyanser

Vincent – en häst med bara ett öra

posted in: konst 0

Just nu är jag i slutskedet av en kurs vid MoMA (The Museum of Modern Art) som handlar om ”Modern Art & Ideas” och där vi tittar på konst genom ett antal olika teman: Places & Spaces, Art & Identity, Transforming Everyday Objects och Art & Society.

Vincent van Gogh

I början av kursen handlade det en hel del om Vincent van Gogh som levde i slutet av 1800-talet. Muséet har bland annat en av hans mest kända verk i sina samlingar: ”The Starry Night”. Klicka gärna på länken och titta närmare på den tavlan, den är verkligen fascinerande på många olika sätt.

Eftersom jag gärna tänker i hästar, så började jag tänka dessa färger och spiralformer på en häst. Så jag skapade en blå grundform, en häst som spanar mot natthimlen – och på den hästen målade jag sedan med olika nyanser av polymerlera i snirkliga former. Min ambition var inte att kopiera mästarens verk, utan att som sagt prova vad som händer om jag applicerar lera i liknande strukturer.

Som att måla tredimensionellt

Polymerlera är nämligen ett så fantastiskt konstnärsmaterial eftersom den kommer i färger från början. Jag brukar säga att det är som att måla tredimensionellt. Precis som med olje-, akryl- eller akvarellfärg så kan du både köpa olika nyanser av färger, eller också själv blanda till från grundfärgerna.

Blanda från polymerlerans grundfärger

Jag blandar för det mesta till färgerna själv utifrån polymerlerans grundfärger: cyan, grön, gul, magenta, röd och så vitt och svart, förstås. Till själva grundfärgen på hästen blandade jag till  en ganska dov blå, och sedan blandade jag till ett antal nyanser från nästan vitt, över blekgult, grått och grönt till olika blå nyanser.

Stiliserad hästskulptur i blå nyanserEn häst med bara ett öra

Som du ser har den lilla hästen bara ett öra. Varför? Jo, den stackars van Gogh fick vid ett tillfälle för sig att det var en bra idé att skära av sig sitt vänstra öra, så det är detta som symboliseras på den här hästen.

Vill du se fler bilder hittar du Vincent i webshopen genom att klicka här.

Hästskulptur med fjärilar

Butterfly – en hästskulptur med blå fjärilar

posted in: konst 0

Jag skapar hästar av alla möjliga typer – och många kommer till av inspiration som jag får från något helt annat ställe än från själva stallet och kontakten med hästar.

Hästskulptur med fjärilarHästskulptur med fjärilar

En blå fjäril

Den här hästens inspiration kom från ett foto som kom förbi i flödet på sociala medier. Jag blev helt fascinerad av skönheten hos den här blå fjärilen och beslöt mig för att skapa canes – mönsterstavar – som liknande den fjärilens underbara vingar. Det som är så fantatiskt med canes är att de går att reducera – man skapar själva mönstret i ganska stor skala och sedan knådar man försiktigt ihop leran med alla dess färger så att själva mönstret blir allt mindre.

Hästskulptur med fjärilar

Canes – mönsterstavar

Det mönster som finns på hästens kropp kommer också från en cane som jag skapade i olika jordnära färger, avsedda att samspela med och lyfta fram de blå tonerna i fjärilen, så att de tillsammans skulle bilda en fungerande helhet.

Hästskulptur med fjärilar

Rund och god

Många tycker om mina runda hästar med korta ben. Och jag tyckte också att det skulle bli en perfekt bas för fjärilen – det blir en sådan härlig kontrast mellan den tunga, jordbundna hästen och de fjärilar som kan lyfta hur de vill. Och kanske lyfter de den här hästen också!

Butterfly finns också i shopen som du hittar om du klickar här.

Hästskulptur som ser ut som en påfågel

Påfågel

posted in: konst 0
Påfågel
En påfågel jag träffade i Cartagena i januari 2020

Jag tycker mycket om påfåglar. Och jag tycker mycket om hästar.

Hur skulle det bli om jag kombinerade en påfågel med en häst?

När jag hade funderat och vridit och vänt på det hela under några dagar kom jag fram till vad jag ville skapa: En vägghängd skulptur där påfågelssolfjädern sitter mot väggen och hästen kommer fram ur mitten av den.

Påfågel-canes

Canes – det är mönsterstavar som man kan använda för repetitiva mönster i leran. Tänk dig en sushi-rulle som skivas. Det blir samma ”mönster” på varje skiva.

Alltså byggde jag upp en cane som jag skulle använda till själva påfågelögonen.

Jag byggde också upp lite mindre canes som skulle likna de fjädrar som påfågeln har på själva kroppen.

Solfjädern

Jag började sedan med själva solfjädern, där jag monterade de ögon-canes som jag hade skapat på styva pinnar som jag klädde med gutonad lera. Jag blandade också till en brun lera som jag använde till de spretiga fjädrar som sitter mellan själva ögonen. Allt detta monterades på en platta av lera.

Hästskulptur som ser ut som en påfågelHästens kropp

Jag formade hästens kropp som om den vore en hopphäst som hoppade rakt ut ur solfjädern. Till huvud och framben använde jag blå och grön lera som jag tonade mot mörkt, nästan svart med tekniken skinner blend. Kroppen klädde jag med  de fjädercanes som jag skapat tidigare.

Spännande skapande

Det här var ett både roligt och spännande skapande eftersom det ställde så många olika krav på mig. Dels ville jag skapa känslan av ”påfågel” med både färger och rörelse – och dels ville jag skapa känslan av ”häst” med hästens specifika attityd och framtoning. Att få det att bli ett möte och samtidigt något som kändes naturligt och självklart trots att jag skapat en skulptur som visar något som inte alls finns. Eller snarare – som bara finns i fantasin.

Hästskulptur som ser ut som en påfågelFast nu finns den ju i verkligheten. Också.

Här hittar du Peacock i webbshopen.

 

1 2 3 4 67