Naturmaterial

posted in: Kreativitet, Uncategorized | 0

halsband2Mycket av det som skapas i polymer clay ser ut att vara av naturmaterial. Och det känns verkligen som om det är ett naturmaterial man arbetar med. Leran fungerar som naturmaterial och kombineras mycket lätt med exempelvis sten, textilier och trä. Man kan använda exempelvis växtdelar för att göra avtryck och mönster.

Men den här leran är inte naturmaterial. Den är kemiskt sett en plastisol eller plastigel.

Använder man istället termer som kreativitet och konsthantverk blir det enklare att förstå varför man känslomässigt hellre placerar polymerlera bland naturmaterialen. Man använder den nämligen på samma sätt som naturmaterial, den lockar fram kreativiteten på samma sätt. Eller kanske ännu mer – jag skulle vilja säga att utmaningen med de flesta andra material är att de har ganska stora begränsningar, något som polymerleran inte har. De möjligheter som finns för skapande med detta material är så gott som gränslösa. Det finns så oerhört många olika möjligheter och utmaningar.

Jag gör ofta hästkulpturer av leran, men det kan även bli stenar, tavlor och smycken. Här bredvid finns ett exempel på ett halsband – och visst ger det intryck av att vara av naturmaterial?

Vad är kreativitet?

De flesta är nog överens om att kreativitet handlar om att skapa något nytt.

Men frågan är: Hur nytt? Ofta är man inspirerad från något annat. Om jag till exempel tar de hästar som jag skapar i polymerlera. Naturligtvis har jag inte hittat på det där med “häst”, hästar finns redan. Och de hästar som jag skapar har i alla fall vissa likheter med en levande häst. De färger och färgkombinationer som jag använder är inte heller helt nya, utan jag använder mig exempelvis av färgställningar som liknar riktiga hästars, eller kanske rör sig i en elfenbensskala av färger, inklusive skuggor och skuggningar.

Alltså hittar jag inte på alltihop helt och hållet själv, utan jag låter mig inspireras. Och här kommer den intressanta frågan: Vad är mitt eget konstnärliga uttryck och när handlar det helt enkelt om kopiering?

Å andra sidan har (troligen) ingen tidigare sett hästar som liknar de som jag skapar. Alltså har jag skapat något nytt genom att inspireras av redan kända företeelser och kombinera dem på nya sätt.

Här finns en intressant artikel från forskning.se, den nationella forskningsportalen, som inte fokuserar enbart på konstnärlig kreativitet utan kreativitet som produktionsfaktor i en kunskapsbaserad ekonomi.

Kan konstnärlig kreativitet även leda till kreativitet i arbetslivet? Hur tänker du kring kreativitet? På vilket sätt använder du dig av kreativitet i vardagen?

Inklusioner i polymer clay

glasenJag är ju liksom fast i det här med polymer clay, och har under de senaste dagarna för första gången på länge fått tid över så att jag kunnat ägna mig åt lekfullt skapande, något som du kommer att kunna se resultaten av här på bloggen under de närmaste dagarna.

Det som är så fascinerande är att lera ger så många möjligheter. En av alla dessa möjligheter är att den är blandbar med olika material – man behöver inte begränsa sig till bara leran och de nyanser som man kan skapa. Det går att skapa andra och nya effekter genom att blanda in olika ämnen i leran. Här är några exempel på inklusioner:

  • Paprikapulver
  • Örtkryddor
  • Chilipulver
  • Senapspulver
  • Kanel
  • Salt
  • Kakao
  • Torkade och mosade blomblad
  • Tavelkritor
  • Pastellkritor
  • Embossing pulver (används annats till kalligrafi)
  • Mica pulver
  • Ögonskugga
  • Sand
  • Snabbkaffe

På bilden som illustrerar det här inlägget har jag tagit ett par alldeles vanliga IKEA vinglas och gjort dem personliga genom att sätta “wishing stones”, dvs stenar med önskerand, runt stjälken.  Stenarna är gjorda med transparent lera som jag sedan hottat upp med hjälp av Embossingpulver i färgerna svart, glittrande och sjöskum. Vinglas av den här typen finns inte in webbutiken utan är en beställningsvara, så om du vill ge bort mycket personliga vinglas i julklapp, hör av dig via mail för prisuppgift.

Varför finns konst och konsthantverk?

posted in: konst, skapande | 0

Ibland kan man undra varför människor är så intresserade av att skapa. Jag är ju långt ifrån ensam om att ägna en stor del av den tid jag inte är på mitt ordinarie jobb åt just skapande.  Sedan jag stötte på polymer clay för ett par år sedan är det främst i lera som jag tänker och skapar. Det händer numera sällan att jag målar i pastell eller tecknar med kol. Polymerleran är så mångsidig att den skapar så mycket av både utmaningar och möjligheter att den liksom räcker till på alla plan.

Det är inte alla människor som skapar sådant som kan kallas konstverk eller konsthantverk, men det finns ju många andra sätt att skapa också. Jag är till exempel inte ensam om att ha en trädgård, och samtidigt är ju skapandet där något som man inte gör ensam. Där är ju naturen – eller skaparen själv, skulle nog många säga – med i det kreativa arbetet. När det gäller trädgård blir det dock sällan exakt som man tänkt sig. Ibland går det inte alls – det man försöker få att frodas bara tynar bort, kanske på grund av att man valt fel plats för plantan eller för att väderomständigheterna just då inte passar. Det är alltid spännande att se vilka plantor som klarat vintern, även de som har många år på nacken och som har klarat sig genom de flesta olika varianter av vintrar kan helt plötsligt en vår ge upp för att inte komma tillbaka igen.

När det gäller trädgård kan man ju säga att denna form av “skapande” har sitt ursprung i att den som är bra på att odla samtidigt är bra på att odla sin egen mat. Det är bra för artens överlevnad. Men varför gillar vi människor att göra bilder, att skapa med former och färger? Samtidigt gillar många att titta på dessa bilder och skulpturer.

Så – varför är människor intresserade av att skapa? Vad tror du?

Den lilla sjöhästen

sjohast_nyHär är den – den nya sjöhästen! Jag försökte faktiskt fotografera den för några dagar sedan, men jag blev inte alls nöjd med hur bilderna blev. Idag gick jag ut på morgonen och fotograferade den i det tidiga ljuset vid dammen – precis som om sjöhästen just klivit upp ur dammen för att värma sig i morgonsolen.

Jämför man med den förra sjöhästen så har den här fått varmare färger. Med den förra sjöhästen tänkte jag mer kring djupt vatten, fisk mm. Jag gissar att jag blivit påverkad av en varm sommar när jag gjorde en ny sjöhäst och istället valde varma och soliga färger för mönstren. Hästen fick dessutom små fenor vid “axlarna”.

Som alltid är själva skapandet så spännande – jag har en idé kring hur jag vill att det ska bli, men sedan är det som om någon annan kraft är med och visar mig vad jag ska göra. Det är som att titta på, som att bli vägledd. Jag börjar med en idé och sedan är det som om jag ställer frågor: Vad ska jag använda för metoder och tekniker? Vad ska jag använda för material? Vad ska jag använda för färger för att de ska samarbeta med varandra på bästa sätt? När ska färgerna vara klara och när ska jag bryta dem? Åt vilket håll ska jag bryta dem – varmare eller kallare?

Och den här gången var det som sagt den hör lilla sjöhästen som ville se ut just så här!

Ett lejon!

posted in: Mönster, Polymer Clay | 0

lejonDet blir inte alltid bara hästar. Här är ett lejon som är skapat med samma tekniker (och delvis samma mönster som den senaste sjöhästen, ser du kanske).

Först gjorde jag ett “skelett” av ståltråd som jag klädde med lera. Därefter var det dags för att fundera på vilka färger ett lejon har. Efter lite funderande gjorde jag en bruten gul färg och skapade toningar (skinner blend) från det gula ner till det bruna. Så klädde jag på lejonet med denna tunna skinner blend. Det ljusaste fick bli vid fötter och nos och det mörkaste mer mot centrum på det lilla lejonet.

Jag använde bara ett enda mönster – samma som sjöhästen, som sagt! Det kändes som om det gav lejonet mer kraft om jag var sparsmakad i dekorationerna, och lät de färger som människor ofta sammanbinder med lejon – det gul/bruna – dominera.

Tassarna fick extra uppmärksamhet. Jag såg till att de blev stora, och jag ville också att de skulle ge ett mjukt intryck. Undersidan utformades så att den fick små trampdynor. Den som beundrar ett hantverk vänder nämligen ofta på det och studerar undersidan. Därför bör man vara noggrann även där – en välgjord undersida visar att man varit omsorgsfull.

Och nej – lejonet kommer inte att visas upp i webbutiken. Det skapades som en gåva till ett annat lejon.

Det blir en ny sjöhäst

Först och främst – jag har inte varit på Bråvallafestivalen ända till nu, jag har däremot varit ledig från allt vad jobb och skapande heter – det har varit trädgård, resor och utflykter samt gemenskap med härliga vänner. Jag tror att de är bra att koppla av och tänka på helt andra saker lite då och då.

Samtidigt har jag liksom trott jag jag skulle ha tid till att fortsätta på den sjöhäst som jag berättat om i de tidigare inläggen. Den har stått framme så att jag skulle kunna skrida till verket närhelst inspirationen slog till. Men det gjorde den inte förrän häromdagen. Och då visade det sig att leran blivit spröd av att stå framme i solen. Jag gjorde tappra försök att renovera den så att jag skulle kunna fortsätta, men jag blev tvungen att med tungt hjärta slänga den.

nya_sjohastenDet positiva är ju att jag då får börja på en ny sjöhäst (och jag har under sommaren samlat på mig massor med idéer kring andra “galna” hästar – häng med under hösten så får du se!). Den blir i helt andra färger, mer flammande gult och rött på sidorna och ett lite större mönster utmed sidorna. På bilden nedan ser du hur ojämnt det ser ut när jag lagt på en del av mönstret och inte jämnat till det än.

Det som jag går omkring och funderar på just nu är hur fenan ska se ut, vilken färgskala den ska ha och hur jag ska utforma den, det finns ju en hel del olika metoder att använda. Det kommer också att bli en sidlinje på sjöhästen, och den ska gå i samma färgskala som fenan. Dessutom kommer nog den här sjöhästen inte att ha hovar, troligen får den fenor istället, kanske även några små fenor på sidorna/ryggen.

monster_nya_sjohasten

gul_till_rott

 

Här är lite detaljer från själva mönstret till den här hästen. Dels ser du den klump som tonar från gult till rött som ingår i ryggens mönster och dels ser du en detalj av hur själva mönstret ser ut innan jag lägger det på hästen.gulrott_sjohastmonster

Bråvallafestivalen

posted in: Inspiration | 0

Ja, skapandet får vila några dagar nu när det är festival i närheten. Igår var det ju kollektivtrafikstrejk, så vi tog för säkerhets skull bilen till festivalen. Det märktes att arrangörerna inte var vana vid att hantera många bilar får lååånga köer blev det – vi satt i kö i två timmar. Idag ska vi prova på att åka med kollektivtrafik dit – strejken avslutades ju i går kväll.

Väl inne på området var det härlig stämning trots att det regnade till då och då. Många av scenerna hade tak över publiken, och de medförde att de band som spelade där kanske fick lite större publik. Kanske en och annan upptäckte för dem ny musik på det sättet 🙂

På en musikfestival är kreativiteten främst satt i fokus inom det musikaliska området, men jag gillar den innovativa och roliga entrén, byggd av containrar skarpt. Så här ser den ut:

Entré Bråvallafestivalen

 

Inte bara hästar

posted in: Inspiration, Polymer Clay | 0

Det är som sagt inte många som arbetar med polymer clay i Sverige, men i andra länder är det stort. Här i Sverige anses polymerlera främst vara någon form av barnleksak, medan det på andra ställen anses vara ett konstnärsmaterial.

Jag söker mycket inspiration på internationella sajter om polymer clay. Det är inte svårt. Jag hittar så mycket inspiration att jag ibland nästan inte vet vad jag ska ta mig till, vart jag ska ta vägen. Det finns så mycket att göra, så mycket att prova på, så många sätt att använda leran.

För att ni som läser den här bloggen ska se och förstå en del av allt det vackra kommer jag här visa verk från andra konstnärer.

Jag börjar med ett som heter “Yuki Onna with Baby, WIP” och som är skapat av Forest Rogers.  Du hittar Forest Rogers konstblogg här: http://forestrogers.com/ Jag rekommenderar VERKLIGEN att du besöker den, surfa runt bland de fantastiska verken och njut!

Intresserad av en polymer clay workshop?

Det här med polymer clay är väldigt svårt att förklara – även om jag visar de skulpturer och andra saker jag skapat är det många som har svårt att förstå vad det är, hur det är skapat eller vad som är unikt/svårt/enkelt osv. Många har också sagt att de själva gärna vill prova på för det verkar så roligt.

Så därför funderar jag på att bjuda in till någon form av workshop en kväll i höst (tidig höst) i Linköping. Jag måste erkänna att jag del inte har en aning om hur polymer clay work workshops brukar gå till eftersom jag aldrig deltagit i någon sådan. Men tillsammans kan vi ju komma fram till vad vi vill göra och vad vi vill fokusera på. Det enklaste är ju att börja med en enda träff och sedan ta det därifrån – är vi flera som vill fortsätta så bestämmer vi formerna för hur det ska gå till.

Så därför vill jag att du som är intresserad av att se hur jag jobbar och själv prova på polymer clay att anmäla ditt intresse genom att antingen skriva i kommentarsfältet nedan eller genom att maila till evamarie.tornstrom@mosebackeord.se Svara INTE genom kommentarer på Facebook. Ange också vad du främst är intresserad av, exempelvis om du bara vill titta på, om du vill skulptera hästar, om du vill lära dig tekniker för mönster/canes, om du är intresserad av hur man gör pärlor och smycken etc. Min preliminära tanke är att jag visar en del tekniker och sedan får ni som deltar prova på själva medan jag ger tips. Vi håller på i ca 3 timmar. Vad sägs om det?

Därefter föreslår jag något datum i höst där vi kan ses. Hoppas att du vill vara med!

(Hur det går med sjöhästen? Ja, du får vänta lite till – jag har inte riktigt klurat ut hur jag ska göra mönstret till magen än…)

1 59 60 61 62 63 64